Затоплящите се почви могат да доведат до неконтролируем скок в температурите

09.10.2017 12:05 0 | Прочетена (775)

Затоплящите се почви отделят повече въглерод, отколкото се смяташе досега – а това може да доведе до неконтролируемо покачване на температурите на планетата, открили са учени. Изводът идва от 26-годишно проучване на почвата в “Харвардската гора” в Масачузетс.

Учените започнали експериментите си в „Харвардската гора” още през 1991 година. Те проучвали парцели, затоплени с до пет градуса Целзий над нормалните нива – с помощта на подземни кабели. Микробите, оказало се, играят важна роля за по-голямото производство на въглерод. През първите 10 години учените забелязали скок в нивата на въглерода, който “отопляемите” парцели освобождават, а след това започнал седемгодишен период, когато освобождаването намаляло – за него учените смятат, че почвените микроорганизми се приспособяват към по-топлите условия. След това обаче отделянето на въглерод отново се увеличило. През последните три години отделянето на въглерод отново се забавило. Сега изследователите мислят, че микробите навярно „се реорганизират”.

В крайна сметка „отопляемите” парцели са загубили около 17% от въглерода, съхраняван в горната част на почваения слой (около 60 сантиметра). Ръководителят на изследването Джери Мелило от морската биологична лаборатория в Масачузетс заяви в изявление: “Всяка година, най-вече от изгарянето на изкопаеми горива, ние освобождаваме в атмосферата около 10 милиарда тона въглерод … Почвите по света съдържат около 3500 милиарда тона въглерод. Ако в атмосферата се добави значително количество от него поради микробната активност в по-топлите почви, това ще ускори процеса на глобално затопляне. А след като започне тази самоускоряваща се спирала, няма лесен начин тя да се спре“.

Даниел Мелкалф от Университета Лунд, който не е част от изследването, коментира пред „Гардиън”, ако откритието се отнас и за други наземни екосистеми, то навярно в глобален мащаб ще се освободи мнобо повече въглерод от почвата, отколкото е смятано досега.

Проучването беше публикувано в списанието “Science”.

Източник: Greentech.bg.

Facebook Сподели във facebook.com

Коментари

Няма коментари към тази новина !

econews.bg си запазва правото да изтрива коментари, които не спазват добрия тон.

Толерира се използването на кирилица.

Приятели: слава бг | 19min |