Птиците усещат магнитните полета чрез протеин, който действа като компас

17.11.2015 11:02 0 | Прочетена (601)

Различни видове животни, сред които морски костенурки, птици, червеи, пеперуди и вълци, са в състояние да усещат магнитните полета на Земята. Структурите вътре в клетките, които правят това възможно обаче са загадка за учените, поне досега, пише New Scientist. Екип, ръководен от Кан Си от Пекинския университет в Китай е открил протеин в плодовите мушици, пеперудите и гълъбите, за който се смята, че прави възможно усещането на магнитните полета.

Две теории си съперничат при обяснението на усещането на магнитните полета. Според едната, то се дължи на свързващи се с желязо молекули. Според другата, ключът е протеин, наречен крипохром, който засича светлина. Екипът на Си е първият, стигнал до извода, че и двете са част от една система, а сега изследователите са открили как функционират заедно.
Учените са изследвали генома на плодова мушица за протеин, които отговаря на определени критерии. Молекулата е трябвало да се свързва с желязо, да е изразена вътре в клетката, а не в клетъчната мембрана, да се намира в главата, където обикновено са сетивата за магнитни полета, и да взаимодейства с криптохром.

„Открихме, че един ген отговаря на всички прогнози,“ казва Си. Изследователите са нарекли гена MagR и са използвали електронна микроскопия и компютърно моделиране, за да проучат структурата му. Те са установили, че MagR и криптохромът образуват цилиндър, който се състои от пълнеж от 20 молекули MagR, заобиколени от 10 криптохрома. След това екипът е идентифицирал и изолирал този протеинов комплекс от гълъби и пеперуди Монарх. При лабораторни тестове протеините са реагирали на магнитно поле като компас. Те са били привличани и са полепвали към използваните от учените инструменти, съдържащи желязо и това е наложило изработването на инструменти по поръчка от пластмаса.

Facebook Сподели във facebook.com

Коментари

Няма коментари към тази новина !

econews.bg си запазва правото да изтрива коментари, които не спазват добрия тон.

Толерира се използването на кирилица.

Приятели: слава бг | 19min |